Lejek marketingowy to kluczowy element strategii marketingowej, który prowadzi potencjalnych klientów przez etapy procesu decyzyjnego – od świadomości do pożądanego działania. W artykule tym zgłębimy tajniki skutecznego budowania lejka konwersji, tworzenia treści na poszczególnych etapach oraz odkryjemy, jak nagrywać wideo, które zatrzymuje uwagę i skutecznie wspiera remarketing.
Struktura lejka
Lejek marketingowy składa się z kilku kluczowych etapów. Wykorzystanie wideo znacznie przełoży się na wyniki, których oczekujesz. Wystarczy kilka jakościowych filmów, aby zbudować pierwszą strategię. Przygotowałem dla Ciebie szkielet, który z łatwością dostosujesz do swoich potrzeb:
TOFU (Góra lejka) – etap świadomości
Treść dla tego etapu powinna być tworzona z myślą o edukacji i budowaniu świadomości. Celem jest przyciągnięcie uwagi użytkowników i pokazanie im, że masz odpowiedź na problemy, z którymi się borykają, nawet jeśli jeszcze nie wiedzą, jakie to są problemy. Do skutecznych formatów treści na ten etap należą:
- Blogowe wpisy edukacyjne
- E-booki / Raporty / Mini-kursy…
- Posty poradnikowe
- Treści ogólno-informacyjne w branży
Jak wykorzystać do tego wideo?
Możesz stworzyć krótkie, angażujące filmy, które pomogą ci przekazać wiedzę na temat konkretnych problemów Twojej grupy docelowej oraz jak Twoje produkty lub usługi mogą pomóc w ich rozwiązaniu. Przykładem będą poradniki wideo pokazujące, jak Twój produkt lub usługa działa.
- Animacje/filmy wyjaśniające – wprowadzenie do tematu, pokazanie problemu, który Twój biznes rozwiązuje. Możesz też odpowiedzieć na najczęściej zadawane pytania przez Twoich klientów.
- Filmy edukacyjne – wprowadzenie podstawowych koncepcji lub idei związanych z Twoją branżą. Opowiedz o tym, co Cię wyróżnia i jakie korzyści z tego płyną dla klientów.
- Brand filmy – opowiadające o historii Twojej marki, jej wartościach i misji. Dlaczego warto się zainteresować Twoim biznesem?
MOFU (Środek lejka) – etap rozważenia
Na tym etapie użytkownicy są już znacznie bardziej zaangażowani. Ma to na celu doprowadzenie ich do etapu, gdzie mogą zacząć rozważać zakup oferowanych przez Ciebie produktów lub usług. Treść dla tego etapu powinna obejmować więcej szczegółowych informacji. Przykładowe formaty to:
- Ekskluzywne oferty dostępne tylko dla subskrybentów newslettera.
- Content marketing skupiający się na wartości dodanej.
- Historie sukcesów Twoich klientów.
- Recenzje produktów.
- Porównania z konkurencyjnymi rozwiązaniami.
- Webinary prezentujące szczegóły produktu/usługi.
Jak wykorzystać do tego wideo?
Na tym etapie przedstaw szczegółowe informacje na temat Twoich produktów lub usług. W tym momencie możesz na przykład zastosować prezentacje produktów czy filmiki instruktażowe.
- Produkt demo – pokazujące, jak działa Twój produkt/usługa.
- Praktyka – instrukcje krok po kroku, jak skorzystać z Twojego produktu/usługi.
- Porównania – porównujące Twój produkt z produktami konkurencji oraz wyjaśniające, dlaczego Twój jest lepszy.
- Filmy z opiniami – w których twoi zadowoleni klienci opowiadają o swoich pozytywnych doświadczeniach z Twoim produktem/usługą.
BOFU (Dół lejka) – etap decyzji
Na tym etapie użytkownicy są gotowi do poznania oferty, skontaktowania się z Tobą czy dokonania zakupu. Możesz śmiało, bezpośrednio zachęcić do podjęcia konkretnego działania. Treść na tym etapie powinna być skoncentrowana na konwersji, promować różne oferty jak kody rabatowe, promocje, kontakty z Twoim zespołem sprzedażowym.
- Bonusy dla szybkich decyzji, np. dodatkowe korzyści przy natychmiastowym zakupie.
- Strony docelowe z jednoznacznym CTA.
- E-maile z personalizowanymi ofertami.
- Kampanie reklamowe skierowane bezpośrednio do osób, które wykazały wcześniejsze zainteresowanie.
Jak wykorzystać do tego wideo?
Na tym etapie wideo ma na celu przekonanie użytkowników do dokonania zakupu lub innej akcji. Może to być na przykład wprowadzenie oferty specjalnej lub prezentacja korzyści płynących z Twojego produktu lub usługi.
- Efekt wzbudzający pożądanie – filmy pokazujące, jak może wyglądać życie Twoich odbiorców jeśli skorzystają z Twojej oferty.
- Filmy instruktażowe – szczegółowe filmy pokazujące, jak maksymalnie wykorzystać Twój produkt/usługę.
- Zapytaj eksperta – filmy ze specjalistą z Twojej firmy, który odpowiada na pytania i rozwiewa wątpliwości potencjalnych klientów.
- Filmy z badań przypadków – szczegółowe omówienie jednego przypadku klienta, który odniósł sukces dzięki Twojemu produktowi/usłudze.
Jak nagrać wideo?
Zaczniemy od kluczowych koncepcji związanych z planowaniem treści, przechodząc przez niezbędny sprzęt, prezentację oraz techniczne aspekty nagrywania. Następnie wskażemy, jak efektywnie edytować materiał, tak aby był klarowny i atrakcyjny. Wszystko to podparte będzie praktycznymi wskazówkami.
Uniwersalny plan filmu
1. Planowanie:
- Cel: Przygotuj się przed nagrywaniem.
- Elementy:
- Scenariusz: Zdefiniuj kluczowe punkty i przekaz. Pamiętaj, że nawet jeśli się pomylisz, możesz to później wyciąć podczas edycji filmu. Nie musisz się uczyć tekstu na pamięć, wystarczy zapamiętać kilka zdań, następnie powiedzieć je do kamery i znowu nauczyć się kilku zdań…
- Lokalizacja: Wybierz spokojne miejsce, dobrze oświetlone.
- Kadrowanie: Upewnij się, że jesteś dobrze widoczny.
2. Sprzęt:
- Cel: Ustal, jakich narzędzi potrzebujesz.
- Elementy:
- Kamera: Telefon w zupełności wystarczy.
- Światło: Naturalne światło lub sztuczne o odpowiedniej temperaturze.
- Dźwięk: Mikrofon zewnętrzny, jeśli to możliwe, jeśli nie, zadbaj o ciszę podczas nagrywania, a w edycji filmu usuń szumy.
3. Prezentacja:
- Cel: Dowiedz się, jak zachować się przed kamerą.
- Elementy:
- Pewność siebie: Stań prosto, patrz w kamerę.
- Mowa ciała: Używaj gestów, ale nie przesadzaj.
- Jasność: Mów jasno i wyraźnie.
4. Techniczne Aspekty Nagrywania:
- Cel: Praktyczne porady dotyczące technicznych aspektów nagrywania.
- Elementy:
- Kadrowanie: Pionowa orientacja do social media. Pozioma jako uniwersalny materiał. (Postaraj się stanąć przed kamerą tak, aby w razie kadrowania pionowego (rolki), nadal zachować estetykę obrazu)
- Światło: Unikaj ostrych cieni i świateł.
- Dźwięk: Sprawdź poziom dźwięku, unikaj hałasów.
5. Wprowadzenie
- Cel: Złap uwagę od razu.
- Elementy:
- Hook – Główny temat musisz poruszyć od razu. Odbiorcy dadzą Ci maksymalnie kilka sekund, zanim ocenią, czy jest to dla nich wartościowe, czy nie.
- 1 Przykład: „5 technik na skuteczną prezentację mieszkania w Warszawie…”
- 2 Przykład: „Jak napisać profesjonalne ogłoszenie nieruchomości, bez żadnego doświadczenia?”
6. Zawartość filmu:
- Cel: Utrzymać uwagę i przekazać wartość.
- Elementy:
- Struktura: Ustal, na jaki etap zamierzasz nagrać film (TOFU, MOFU, BOFU).
- Rozwinięcie: Rozwiń każdy z tematów w ciekawy i wartościowy sposób.
7. Edycja:
- Cel: Poprawa jakości wizualnej, oraz wycięcie niepotrzebnych fragmentów. (zalecam dodanie napisów)
- Elementy:
- Aplikacja do edycji: Polecamy CapCut, jest proste i można je pobrać na komputer, oraz na telefon.
- Aplikacja z GIF’ami: Jeśli masz trochę więcej czasu, możesz „pobawić się” i za pomocą GIPHY, dodać elementy, które urozmaicą film. Aplikacja jest również dostępna na komputer (przeglądarka) i na telefon (appka).
8. Zakończenie:
- Cel: Zakończ film silnym przekazem.
- Elementy:
- Podziękowanie: „Dziękuję, że obejrzałeś ten film.”
- CTA: Zachęć do obserwacji, przejścia na stronę, komentarza, wypełnienie formularza itd. (W zależności na jaki etap nagrywasz wideo, oraz jaki jest cel)
Dodatkowe Wskazówki:
Czas Trwania: Trzymaj się krótkich form (3-10 minut), aby utrzymać uwagę widza. Pamiętaj mimo wszystko, że najważniejszy jest sensowny i wartościowy przekaz.
Czytelność: Użyj zrozumiałego języka i unikaj zbyt skomplikowanych terminów.
Testowanie: Przeprowadź próbne nagrania, aby dostosować się do sprzętu i otoczenia.
Kontakt z Widzami: Odpowiadaj na komentarze, buduj społeczność.
- Błędy się zdarzają: Nie przejmuj się jeśli popełniasz dużo błędów, czy musisz pomyśleć nad tym, co chcesz powiedzieć. To się wytnie!
Ten schemat pomoże w stworzeniu profesjonalnego filmu instruktażowego dla różnych branż i dziedzin usługowych.
Przykład filmu:
1. Planowanie:
- Cel: TOFU – Zachęcenie do pobrania e-booka.
- Temat: Jak wykorzystać wideo w remarketingu i zautomatyzować proces umawiania spotkań?
2. Wprowadzenie
- Cel: Złap uwagę od razu.
- Hook: „Prowadzisz firmę i chcesz, aby Twój kalendarz codziennie wypełniał się spotkaniami z potencjalnymi klientami, nawet kiedy śpisz? Jeśli tak, koniecznie sprawdź tę metodę…”
3. Zawartość filmu:
- Cel: Utrzymać uwagę i przekazać wartość.
- Treść:
- 1. Pierwszą rzeczą, o którą musisz zadbać to wypromowanie jednego lub kilku filmów, które uświadomią Twoim odbiorcom, że rozumiesz ich problem i masz rozwiązanie.
- 2. Zadbaj o estetyczny montaż Twojego wideo.
- 3. Opublikuj wideo na stronie facebookowej i wypromuj je za pomocą ads managera.
- W ten sposób zdobędziesz tysiące wyświetleń. Następnie utwórz grupę niestandardowych odbiorców i wybierz osoby, które obejrzały przynajmniej 50% Twojego filmu.
- Tym działaniem stworzysz grupę ludzi, którzy byli najbardziej zainteresowani tematem.
- Teraz stwórz kampanię kierującą na Twoją stronę docelową i wybierz targetowanie z utworzonej poprzednio grupy niestandardowych odbiorców.
- Remarketingowa kampania gotowa, ale co z automatycznie umawianymi spotkaniami?
- 1. Utwórz konto Tidycal, oraz skonfiguruj spotkanie online.
- 2. Umieść kod html spotkania na Twojej stronie docelowej.
- Sprawdź na końcu, czy wszystko poprawnie działa.
- Teraz reklama. Stwórz film promujący Twoje produkty/usługi i przedstaw korzyści w taki sposób, aby odbiorca zobaczył efekt, który go czeka podczas współpracy z Tobą.
- Gratuluje. Z tak ustawioną kampanią i taką reklamą, masz pewność, że Twoje spotkania będą się automatycznie umawiały.
4. Zakończenie:
- Cel: Spowodować działanie
- CTA: „Jeśli interesuje Cię ta strategia i chcesz poznać szczegóły jej wdrożenia, koniecznie kliknij w przycisk poniżej i pobierz nasz darmowy poradnik. Dowiesz się w nim jak krok, po kroku stworzyć własną automatyczną ścieżkę umawiania spotkań z Twoimi potencjalnymi klientami. Na co wykorzystasz zaoszczędzony czas? „
Podpunkty, które widzisz powyżej możesz traktować jako punkty odniesienia. To, że czegoś w nich nie napisałeś, nie oznacza, że nie możesz ich rozwinąć. Pamiętaj, że jest to tylko jeden z wielu sposobów nagrywania filmów. Sprawdzaj, testuj, zmieniaj i ulepszaj.
PS.
Poradnik w przykładzie filmu jest stworzony tylko w celach instruktażowych i nie jest kompletny. Mniej więcej, właśnie tak to wygląda, ale na działanie tego systemu składa się znacznie więcej czynników, które są kluczowe w skuteczności.